sâmbătă, 23 octombrie 2010

Sa luam in serios depresia

Din pacate, noi nu vedem depresia ca pe o problema reala si dese ori nici nu ne dam seama ca ceva e in neregula cu cei de langa noi. Totusi, cu putina atentie e destul de usor sa descoperi un depresiv. El poate avea urmatoarele simptome: 
- este tot timpul trist;
- este frustrat si se enerveaza foarte usor;
- libido scazut;
- nu-l mai intereseaza lucrurile care ii faceau placere pana nu demult;
- sufera de insomnii sau doarme prea mult;
- vorbeste des despre moarte si sinucidere;
- agitat, nelinistit, nu sta locului, are crize de plans fara motiv;
- gandeste incet, uita repede, nu se poate concentra, e distras;
- isi schimba stilul de alimentatie: fie isi pierde pofta de mancare si slabeste foarte brusc, fie mananca tot timpul si se ingrasa;
- obosit, fara energie si cele mai usoare activitati devin insuportabile;
- are sentimente de vinovatie, isi aminteste esecurile din trecut;
- are dureri inexplicabile.
De retinut ca fiecare depresiv este diferit, asa ca e posibil sa nu observi toate aceste simptome. La unele persoane simptomele sunt evidente chiar si pentru cei care nu sunt apropiati, la altele simptomele sunt mai usoare si numai cei din familie ar putea sa depisteze vreo problema. Conteaza foarte mult si varsta celui bolnav.
La copii boala se manifesta prin tristete, griji permanente, cosmaruri. La adolescenti se observa tendinta de a evita contactul social.

luni, 18 octombrie 2010

Drepturile personale

Bourne prezinta o lista a drepturilor unui adult pe care multi se pare ca le uita din cauza educatiei sau a experientelor de viata traite anterior.
  1. am dreptul sa solicit ceea ce doresc;
  2. am dreptul sa refuz solicitarile carora nu le pot face fata;
  3. am dreptul sa imi exprim sentimentele, pozitive sau negative;
  4. am dreptul sa-mi schimb opiniile;
  5. am dreptul sa comit greseli si sa nu fiu totdeauna perfect;
  6. am dreptul sa ma conformez propriilor mele sisteme de norme si valori;
  7. am dreptul sa spun NU la tot ceea ce mi se pare ca nu sunt pregatit sa fac, este periculor sau imi incalca sistemele de norme si valori;
  8. am dreptul sa-mi stabilesc propriile sisteme de prioritati;
  9. am dreptul sa nu ma simt responsabil pentru comportamentele, actiunile, sentimentele si problemele celorlalti;
  10. am dreptul sa solicit onestitate din partea celorlalti;
  11. am dreptul sa ma supar pe o persoana la care tin;
  12. am dreptul sa fiu eu insumi;
  13. am dreptul sa ma simt speriat si sa spun lucrul acesta celorlalti;
  14. am dreptul sa spun NU STIU;
  15. am dreptul sa nu prezint scuze si sa nu-mi motivez comportamentul;
  16. am dreptul sa iau decizii bazate pe propriile mele sentimente;
  17. am dreptul sa-mi satisfac propriile trebuinte in timpul si in locurile pe care le consider potrivite;
  18. am dreptul sa ma distrez si sa ma simt frivol;
  19. am dreptul sa fiu mai sanatos decat cei din jurul meu;
  20. am dreptul sa ma aflu intr-o ambianta in care nu se abuzeaza de persoana mea;
  21. am dreptul sa imi fac prieteni si sa ma simt bine in preajma celorlalti;
  22. am dreptul sa ma schimb si sa evoluez;
  23. am dreptul la respect din partea celorlalti fata de propriile nevoi si dorinte;
  24. am dreptul sa fiu tratata ca o persoana demna si respectabila;
  25. am dreptul sa fiu fericita.
Este dificil ca o persoana sa devina asertiva daca nu-si da seama ce simte, ce doreste si ce nu doreste. Comportamentul asertiv presupune ca subiectul sa spuna deschis ce simte si ce anume doreste. Este gresita presupunerea ca ceilalti stiu  ceea ce el doreste, fiind necesar sa-si exprime clar dorintele pentru ca ceilalti oameni nu au posibilitatea sa citeasca gandurile.

extras din lucrarea Consiliere psihologica si psihoterapie in situatiile de criza, Irina Holdevici si Valentina Neacsu.

luni, 11 octombrie 2010

Seminar international de psihoterapie integrativa

Stimate coleg(ă) , te invit, cu mare plăcere la:


Seminarul internaţional de psihoterapie integrativă, curs de formare profesională continuă acreditat de Colegiul Psihologilor din România cu 10 credite
şi la
CINA FESTIVĂ cu BAL MASCAT atestată cu: distracţie garantată.
Seminarul se desfăşoară sub egida Şcolii Europene de Psihoterapie Integrativa în colaborare cu Societatea de Psihodramă J.L. Moreno şi Centrul Psihologic NEW LIFE (Societate Civilă Profesională de Psihologie Jardan şi Ion-Rădulescu)

Bucureşti, 14-16noiembrie2010

Conducători seminar:
Richard Page (SUA)
Peter J Hawkins (Anglia)
Veronica Mihai Jardan (România)

Obiective:
· prezentări teoretice şi experimentate personal în cadrul seminarului prin abordări:
-umanist/existentială;
-prin teoria co-consilierii a lui Heron într-u cadru dialectic, respectiv activ-pasiv (dans-meditaţie-mişcare), regresie- stabilirea viitoare a scopurilor, grup –individ;
-abordare hipnoterapeutică ericksoniană;
-abordare psihodramatică.
· formarea capacitatii de conducere printr-o strategie adecvată a unui grup deschis in domeniul socio-uman;
· intelegerea demersului conşient şi inconştient individual/colectiv a unui grup deschis;
· formarea deprinderilor de analiză şi interpretare a prelucrărilor psihoterapeutice în cadrului grupului deschis.

Adresabilitate:
- psihologi psihoterapeuţi practicieni, specialişti sau principali,
- psihologi, medici, psiho-pedagogi, asistenţi sociali, sociologi, teologi care sunt în cadrul unei asociaţii/societate pentru formarea ca psihoterapeut, studenţi care-şi doresc după absolvirea facultăţii să se specializeze ca psihoterapeut.
Program:
Duminică 14 noiembrie 2010:
-15.00-17.00: -sosirea şi înscrierea participanţilor,
-consemnarea expectanţelor, solicitărilor, întrebărilor de abordat în cadrul seminarului în limita timpului disponibil
-17.00-20.00: secţiunea I a seminarului
-20.00-25.00: CINĂ FESTIVĂ cu BAL MASCAT
Luni 15 noiembrie 2010:
-14.00-21.00: secţiunea a II-a a seminarului
-pauze de ceai şi cafea la aproximativ 2 ore
Marţi 16 noiembrie 2010:
-14.00-20.00: secţiunea a III-a a seminarului
-pauze de ceai şi cafea la aproximativ 2 ore
-19.00-21.00: consemnarea feed-back-urilor şi înmânarea diplomelor.

Locul desfăşurării: sala de conferinţe Europa – ( www.salaeuropa.ro) – Strada Justiţiei 54, sector 4 Bucureşti

■ Diplome: Certificatele de participare, atestând numărul de credite de la Colegiul Psihologilor din România, respective, numărul de ore de seminar parcurse, vor fi înmanate participantilor marţi 16 noiembrie 2010.

■ Taxa de participare la seminar este de 100 Euro. Taxa include: pauze de ceai şi cafea, materialele de curs, eliberarea diplomelor. Taxa se achita în lei la cursul de referinta BNR din ziua plăţii. Plata o veţi putea face în contul SCPP Jardan si Ion-Radulescu deschis la BCR Libertăţii, IBAN: RO27RNCB0069115848160001; CUI: 26468707 şi dovada plăţii se trimite pe e-mail la programari.psihologice@gmail.com pentru înscriere. Detalii suplimentare la tel. 0732.555.445 şi 0745.165.491. http://psihologii.ro şi sau http://servicii-psihologice.blogspot.com.
Locurile fiind limitate plata o puteţi face după ce vi s-a confirmat telefonic sau prin e-mail disponibilitatea locului liber. Înscrierea este asigurată doar după efectuarea plăţii întegrale sau a minim unui avans de 50%.

!!!REDUCERI pentru taxa de participare la seminar:

-15% pentru cursanţii din cadrul Centrului Psihologic NEW LIFE (Societate Civilă Profesională de Psihologie Jardan şi Ion-Rădulescu),

-10% pentru grup de minim 10 persoane,

-5% pentru grup de minim 5 persoane.
■ Taxa de participare la CINĂ FESTIVĂ cu BAL MASCAT este de 15 euro, care include: mâncare tip bufet suedez, apă plată şi minerală, sucuri, ceai, cafea, produse de patiserie, posibilitatea confecţionării pe loc, ad hoc, a unui costum de carnaval cu recuzită din cadrul centrului şi participarea la concursul ,,Cea mai haioasă prezentare a costumului”, participarea la concursul de dans, participarea la licitaţia colecţiei de pictură ,,O viaţă nouă în fiecare anotimp”, tombolă şi binenţeles distracţie garantată.
Pentru bal mascat aveţi posibilitatea să vă costumaţi şi în propia mască. Puteţi participa însoţit de partener şi sau de alţi prieteni (participarea la cina festivă şi balul mascat NU este condiţionată de participarea la seminar şi nici vice versa). !!!Copii sub 14 ani pot participa gratuit.
· Descrierea seminarului
Psihoterapie de grup deschis (nestructurat): o abordare integrativă

Scopul workshop-ului este de a învăţa participanţii teoria şi practica psihoterapiei de grup deschis (nestructurat). Diferitele tipuri de psihoterapie de grup, scopurile procesului în psihoterapia de grup, factorii de luat în considerare atunci când se realizează un grup de terapie, ceea ce învaţă membrii din participarea în grup şi stilurile eficiente de conducere a grupului vor fi discutate cu participanţii laseminar. Va fi subliniată dinamica universală care afectează procesul oricărui grup sau oricărei relaţii. Această dinamică universală va fi descrisă ca asigurând baza dezvoltării unei abordări integrative în psihoterapia de grup. Vor fi trecute în revistă abordări teoretice diferite în psihoterapia de grup: umanistă/ existenţială, psihodramă, hipnoterapeutic ericksoniană şi dialectică. Membrii vor participa în terapia de grup efectivă: umanist/ existenţială, psihodramă sau dialectică, pentru a învăţa cum este să te afli într-un grup de terapie. Va fi discutată dinamica acestor grupuri, pentru a face legătura cu teoria integrativă a psihoterapiei de grup.

Abordarea seminarului de către Richard C. Page

Această abordare teoretică a terapiei de grup, promovată de Richard C Page, este descrisă detaliat în cartea Group Therapy: Creating Contact, Choosing Relationship (Richard C. Page si Daniel N. Berkow). Abordarea in terapia de grup descris in aceasta carte este cea dezvoltata din perspectiva umanista/ existentiala. In aceasta carte este descrisa dinamica universală care afectează procesul de grup şi învăţarea oricarui tip de psihoterapie de grup.

Abordarea seminarului de către Peter J Hawkins

Principala perspectivă teoretică este cea umanistă, bazata în mare parte pe teoria co-consilierii a lui Heron, care susţine că persoana are trei nevoi de bază: nevoia de dragoste, nevoia de înţelegere şi nevoia de auto-determinare. Prin perspectiva unui grup deschis, participanţii au libertate şi sprijin pentru a identifica şi a lucra cu situaţii în care aceste nevoi au fost frustrate în viaţa lor, şi mai ales în copilarie. În ce priveste procesul de grup, este utilizat un cadru dialectic, respectiv activ-pasiv (dans-meditaţie-mişcare), regresia- stabilirea viitoare a scopurilor, grup –individ. Acest tip de grup demonstrează clar un cadru pentru integrarea tehnică sau pragmatică, bazată pe un cadru teoretic profund.

Abordarea seminarului de către Veronica Jardan Mihai
Abordarea de psihoterapie de grup nestructurat (deschis) o voi prezenta din perspectivă psihodramatică şi hipnoterapeutic ericksoniană.
Jacob Levy Moreno este unul dintre întemeietorii psihoterapiei de grup şi întemeietorul psihodramei. El consideră grupurile ca fiind entităţi cu potenţial de schimbare pentru că în fiecare om există un potenţial creativ, care însă stă la dispoziţie numai limitat. În psihodramă, prin jocurile nestructurate de grup se poate favorizeaza descoperirea şi prelucrarea acestui potenţial. Sunt create situaţii de ,,ca şi cum“, iar participantul prin conotaţia ludică a jocului vine în contact cu inconştientul lui având posibilitatea unei noi perspective în autocunoaşterea şi dezvoltarea lui personală.

J.L. Moreno definea psihodrama astfel: ,,Metoda care prin acţiune conferă autenticitate sufletului fiind ştiinţa care prin acţiune explorează adevarul prin metodele dramei. Dezvoltarea unui sistem de metode ce permite psihodramaticianului si ego-urilor auxiliare să patrundă în universal protagonistului în încercarea de a-l popula cu imagini interiorizate care au avantajul de a nu fi total iluzorii si de a nu aparţine total realităţii.”.

În hipnoterapia ericksoniană prin transele hipnotice avem posibilitatea de a veni în contact cu incoştientul şi de a ne (re)descoperi resursle interioare atât debenefice în rezolvarea propiilor probleme. M. Erickson spunea că ,,atunci când vom şti ceea ce nu ştim că ştim, dar ştim, ne vom schimba”.

■ Despre conducătorii seminarului:

Richard Page este profesor emerit in consiliere educationala si consiliere psihologica la Universitatea din Georgia si director fondator al Scolii Europene de Psihoterapie Integrativa. Principalele sale activitati de cercetare se refera la psihoterapia si consilierea de grup, tratamentul dependentei de alcool si droguri si psihoterapia multiculturala. A fost presedintele Asociatiei Internationale pentru Dependente si presedinte al Consiliului National al Consilierilor din Anglia. Timp de 6 ani a fost editor la Journal of Addictions and Offender Counseling. Autor a numeroase carti si articole, formator in psihoterapie de grup si psihoterapie integrative. Conduce seminarii si cursuri de psihoterapie nestructurata de grup, teorie si practica in consilierea de grup, consilierea si psihoterapia dependentilor de substante, teoria consilierii si psihoterapiei, psihoterapie si consiliere multiculturala, etc.
Peter J Hawkins este director fondator si in prezent presedintele Scolii Europene de Psihoterapie Integrativa, profesor consultant la ISMAI, Portugalia. Peter J Hawkins este formator in psihoterapie si hipnoza clinica si conduce grupe de formare in Grecia, Cipru, Italia, Spania si Portugalia. Cartile sale au fost traduse in rusa, chineza, romana, greaca si spaniola si este autor a numeroase lucrari stiintifice. Este director adjunct al Institutelor Erickson din Madrid si Porto si membru al consilului editorial al Revistei Europene de Hipnoza Clinica. Peter Hawkins a fost consilier al Societatii Britanice de Psihologie si a condus mai multe proiecte europene in domeniul psihologiei clinice in Romania, Uzbekistan si tarile vest- europene. In Anglia este formator in hipnoza clinica si face parte din consiliul director al Societatii Britanice de Hipnoza Clinica si Academica. In sfera sa de interes intra psihosomatica, chimioterapia, tulburarile de somn, psihosexologia, sarcina si nasterea, si psihoterapia copilului.
Veronica Mihai Jardan este psiholog clinician principal si supervizor in psihologie clinica, psihoterapeut, conducator de grupuri Balint, coordonator si supervizor al activitatii psihologilor din cadrul Sanatoriului de Nevroze Predeal si a centrului psihologic New Life din Brasov. Veronica Jardan are formari si specializari in psihodrama, hipnoza clinica, relaxare si psihoterapie ericksoniana, hipnoterapie cognitiv-comportamentala, analiza reichiana si focusing in psihoterapia copilului. A condus grupuri de consiliere a alcoolicilor in cadrul AA (Alcoholics Anonymus) si a sustinut workshop-uri de psihodrama la diferite conferinte nationale si internationale. Este membru in Consiliul National al Colegiului Psihologilor din Romania.

Bibliografie
Articole

Heron, J. (1977/1998). Catharsis in Human Development (Rev.). Disponibil la: www.human-inquiry.com/catharsi.htm.
Page, R. C. & Chandler, J. (1994). Effects of group counseling on ninth grade at-risk students. Journal of Mental Health Counseling, 16, 340-351.
Page, R. C., Campbell, L., & Wilder, D. C. (1994). Role of the leader in therapy groups conducted with illicit drug abusers: How directive does the leader have to be? Journal of Addictions and Offender Counseling, 14, 57-66.

Cărţi

Page, R. C. & Berkow, D. N. (1994). Creating Contact, Choosing Relationship: Dynamics of Unstructured Group Therapy. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers, pp. 1-311.
Page, R.C. & Berkow, D.N. (2005). Unstructured Group Therapy: Creating Contact, Choosing Relationship. (2nd. Edition). PCCS Books: Ross-on-Wye, England.
O’Leary, E & Murphy, M. (eds.) (2006) New Approaches to Integration in Psychotherapy. Sussex, UK: Routledge.
Wolf, A. & Schwartz, E. K. (1962). Psychoanalysis in Groups. New York: Grune & Stratton.
Yalom, I. D. (1995) The Theory and Practice of Group Psychotherapy. New York: Basic Books.

Capitole de carte
Gongora, J.N. (1997) Group therapy: Modalities, Dynamics and the State of the Art, in In Hawkins, P.J. & Nestoros, J. (eds.) Psychotherapy: New perspectives on Theory, Practice and Research. Athens: Ellinika Grammata, 1998 *

Hawkins, P.J. (1998) Psychodynamic psychotherapy, in Hawkins, P.J. & Nestoros, J. (eds.) Psychotherapy: New perspectives on Theory, Practice and Research. Athens: Ellinika Grammata, 1998 **

Page, R. C., Weiss, & J., Lietaer, G. (2002). Humanistic group psychotherapy. In Caine, J. & Seeman, J. (Eds.), Humanistic Psychotherapies: Handbook of Research and Practice. (pp. 339-360). Washington, D.C.: APA Press.







Page, R. C. (2010). Group therapy with the disabled. In Oliveria, R. (Eds. Corpus Alienum: Psicologia e trabalho psicoterapeutico na reabilitacao fisica). Coisas de Ler: Lisboa, Portugal. pp. 135-148.











* http://files.me.com/peterjhawkins/g3yuzw



** http://files.me.com/peterjhawkins/t7njv2



marți, 5 octombrie 2010

Acceptarea pierderii

  • "Nimic nu se poate schimba in viata noastra atat timp cat nu luam o decizie, cat nu ne spunem cu fermitate IATA CE VREAU. Un EU VREAU trebuie sa depinda doar de sine.
  • A renunta nu inseamna a nu mai vrea nimic. Ci inseamna mai degraba a-ti fi bine chiar daca nu ai obtinut rezultatul dorit. Inseamna a avea incredere in Dumnezeul nostru interior care stie foarte bine de ce avem noi nevoie.
  • Dorintele noastre vin din memorie, din corpul nostru emotional si mental, in timp ce nevoile noastre raspund planului nostru de viata, reprezinta ceea ce are nevoie sufeltul nostru pentru a trai si pentru a invata.
  • Universul stie lucruri pe care noi nu le cunoastem. Cu cat o persoana vrea sa isi controleze mai mult viata, cu atat va atrage mai mult situatii pe care nu le poate controla, pentru a invata sa renunte si sa aiba incredere in Univers.
  • Ne ceam mereu viitorul in functie de ceea ce credeam si ceea ce traim in prezent. Cream viitorul in functie de certitudinea pe care o avem fata de anumita situatie. Pe masura ce ne eliberam de credintele care nu ne mai sunt utile, ne indepartam mai mult spre cnoastere, spre certitudinea a ceea ce vrem.
  • TOATE FIINTELE UMANE SUNT LIMITATE SI CAND CINEVA NU SIS ASCULTA SI NU ISI RESPECTA LIMITELE, ISI FACE MULT RAU FIZIC, MENTAL SI EMOTIONAL."
Lise Bourbeau - Iubire, Iubire, Iubire