vineri, 22 februarie 2013

Treaba cu proiectia


"Proiectia este un fenomen fascinant, despre care cei mai multi dintre noi nu am invatat in scoala. El este un transfer involuntar asupra altora al comportamentului nostru inconstient, astfel incat ni se pare ca aceste caracteristici exista cu adevarat in ceilalti oameni. Cand suntem nelinistiti in privinta emotiilor noastre sau a unor parti de neacceptat din personalitatea noastra, noi atribuim aceste trasaturi obiectelor exterioare si altor oameni din cauza unui mecanism de aparare. De exemplu, cand nu avem prea multa ingaduinta fata de ceilalti, suntem dispusi sa le atribuim lor acest sentiment al propriei noastre inferioritati. Bineinteles ca intotdeauna exista o circumstanta care faciliteaza proiectia. Anumite caracteristici imperfecte din alti oameni activeaza anumite aspecte din noi insine care cer sa li se dea atentie. Prin urmare, proiectam asupra altor oameni tot ceea ce nu ne asumam in ceea ce ne priveste. Noi nu vedem decat ceea ce suntem noi. Mie imi place sa ma refer la acest lucru, folosind termeni legati de electricitate. Imaginati-va ca aveti pe piept o suta de electrozi diferiti. Fiecare reprezinta o trasatura diferita. Cele pe care le recunoastem si le acceptam sunt izolate. Ele sunt sigure: nu trece electricitate prin ele. Dar cele care nu ne plac, pe care nu ni le-am asumat, nu sunt izolate. Prin urmare, atunci cand vine cineva care actioneaza in virtutea uneia dintre aceste trasaturi, acea persoana se conecteaza direct la noi. De exemplu, daca ne negam mania sau nu ne place ca o avem, vom atrage oameni furiosi in viata noastra. Vom inhiba propriile noastre sentimente de furie si ii vom judeca cei care sunt furiosi. intrucat ne mintim pe noi insine in privinta propriilor noastre sentimente interioare, singura cale prin care le putem gasi este sa le vedem in altii. Ceilalti oameni ne oglindesc emotiile si sentimentele ascunse, ceea ce ne permite sa le recunoastem si sa le recuperam. In mod instinctiv, ne dam inapoi din fata propriilor noastre proiectii negative. E mai usor sa examinam lucrurile de care suntem atrasi, decat cele care ne provoaca repulsie. Daca eu sunt insultata de aroganta ta, asta se intampla deoarece eu nu-mi accept propria mea aroganta. Aceasta se refera fie la aroganta pe care o dovedesc acum in viata si nu o vad, fie la aroganta pe care neg ca as fi capabila sa o dovedesc in viitor. Daca sunt jignita de aroganta, trebuie sa privesc mai atent toate perioadele din viata mea si sa-mi pun urmatoarele intrebari: „Cand am fost aroganta in trecut? Sunt aroganta acum? As putea fi aroganta in viitor?" Bineinteles ca ar fi o aroganta din partea mea sa raspund negativ la toate aceste intrebari, fara sa ma privesc cu adevarat, sau fara sa-i intreb pe ceilalti daca m-au vazut vreodata manifestandu-mi aroganta. Pana si a judeca pe altcineva inseamna aroganta. Prin urmare, este clar ca noi toti avem capacitatea de a fi aroganti. Daca eu imi accept aroganta, nu ma va mai deranja aroganta altcuiva. O voi observa, dar nu ma va afecta. Electrodul care reprezinta aroganta va fi izolat. Comportamentul altcuiva iti produce un soc emotional, numai atunci cand te minti pe tine insuti sau urasti un anumit aspect din tine."

Fragment din cartea "Partea intunecata a cautatorilor de lumina" de Debbie For

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu