marți, 1 martie 2011

Moartea

In mitologie, moartea este prevestita de fiinte neobisnuite, pricoliciforme. De exemplu, in copilaria mea aveam insomnii cand auzeam cantand o cucuvea, pentru ca stiam de la bunicii mei ca ea prevesteste moartea cuiva si imi era frica sa nu cumva sa se intample ceva cuiva drag. Tot de la batrani am auzit ca atunci cand o auzim cucuveind e bine sa aruncam cu paine in ea ca sa ii distragem atentia de la jobul pe care il are de indeplinit. Nu am facut niciodata asta, pentru ca imi era si mai frica ca nu cumva sa dau cu ochii de ea.

Dar sa vedem cum este moartea vazuta/primita/privita in diferite mitologii.

Irlandezii au in mitologie niste vestitoare ale mortii deghizate in chip de zane inspaimantatoare. Ele se numesc banshee si sunt chiar inspaimantatoare. Li se arata oamenilor care sunt pe cale sa isi dea sufletul. Un fel de cucuvea vizuala.

In mitologia romaneasca moartea nu reprezinta sfarsitul sufletului ci continuarea sub alte forme de existenta. Dupa moarte sufletul se desparte de trup, se integreaza cosmosului si se uneste cu natura formand un intreg.

In religia crestina, soarta omului este stabilita dupa judecata lui, in functie de fidelitatea de care a dat dovada in decursul vietii. Aici exista doua dimensiuni finale: raiul sau iadul. In rai merg doar cei drepti, care au fost rascumparati cu sangele lui Isus, iar in iad merg pacatosii pentru chinuri vesnice.

La azteci, moartea face parte din spiritualitatea poporului, moartea, violenta si sacrificiul uman fiind acceptate, recunoscute si necesare divinitatii.

Paganii credeau ca lumea lor este formata dintr-un copac urias, crengile lui reprezinta paradisul, iar radacinile reprezinta moartea.

Pentru Platon moartea inseamna de fapt adevarata viata care incepe dupa judecarea greselilor savarsite inaintea parasirii corpului. Ceea ce numim noi viata, pentru el este moarte. Adica, sufletul este inchis in corp ca intr-un mormant drept pedeapsa pentru nelegiuirea primordiala.

Nordicii vad moartea ca pe un eveniment tragic pentru ca omul se desparte pentru totdeauna de lumea celor vii.

Pentru daci, moartea nu era decat o cale de a merge la zeul lor suprem Zamolxes, zeul subpamanean al fertilitatii si al vegetatiei. Moartea unui dac insemna un prilej de bucurie si sarbatoare.

Pentru budisti nu exista termenul de suflet. Samsara este termenul folosit pentru ciclul nesfarsit viata - moarte. Budistul este prins in acest ciclu in functie de karma acumulata in timpul vetii, asadar moartea nu este decat o etapa de trecere intre viata si moarte.

Pentru musulmani moartea vine ca o amorteala care nu poate fi invinsa. Omul care este pe moarte in vede pe ingerul mortii pe nume Azrial care ii trage sufletul prin gura (probabil de aici inspiratia autoarei J. K. Rowling pentru dementori), apoi da sufletul altor 2 ingeri albi care il vor duce prin ceruri (succesiv prin cele sapte ceruri) ajungand apoi alaturi de Allah.

La egipteni, conform legendei, zeul Khnum (cu cap de berbec) modeleaza fiecare om inainte de nastere. Acorda fiecarui trup energie KA si suflet BA. KA si BA sunt invizibile in timpul vietii, insa dupa moarte BA isi ia zborul sub infatisarea unei pasari cu cap de om si KA se materializeaza pe satuia mortului in doua brate ce se ridica deasupra capului ca o scufie. Mortul este preluat de Zeita Isis sau de zeul Anubis care il conduc la barca lui Ra pentru a fi transportat la judecata zeului Osiris. Zeita Maat este responsabila cu balanta sufltelor in care este cantarita inima mortului. Daca inima este grea insemna ca e plina de pacate si e ighitita de monstrul cu cap de crocodil, coama de leu si corp de hipopotam. Daca balanta ramane in echilibru Osiris accepta sa ofere viata vesnica alaturi de el.

In basmul "Tinerete fara batranete si viata fara de moarte"  moartea ii spune lui Fat Frumos:

"- Bine ai venit, ca de mai intarziai si eu ma prapadeam..."

Ceea ce ne sugereaza ca si moartea poate avea un sfarsit.

Ramas bun celui care a fost bunicul meu, al carui suflet a plecat cine stie pe ce taramuri, in aceasta dimineata la varsta de 93 de ani!!!

Martisorul

Sarbatoare traditionala romaneasca care simbolizeaza venirea primaverii. Traditie descoperita in Mehedinti, acum peste 8.000 de ani.

Obiceiurile de Martisor erau ca parintii sa lege copiilor o moneda la gat sau la mana si sa ofere celor tineri margele viu colorate insirate pe un lant. Acest gest semnifica puterea si norocul, iar Martisorul se punea de regula in zorii zilei pana sa apara soarele.

Traditiile romanesti spun ca 1 Martie este prima zi din an cand se celebra prin sarbatoarea "Matronalia" zeul Marte si puterea acestuia. Martisoarele se confectionau din fire albe si rosii de canepa sau lana, se legau sub forma cifrei 8 de care se atarnau monede din aur si argint. Legenda spune ca intre 1 si 9 martie, "Zilele babelor", baba Dochia toarce langa oi imbracata in noua cojoace pe care le scutura unul cate unul in fiecare zi. Obiceiul spune ca martisorul trebuie tinut 9-12 zile si sa fie atarnat intr-un pom inflorit pentru a aduce noroc si bunastare celei care l-a purtat. In zona Dobrogei, traditiile romanesti spun ca martisorul trebuie sa fie purtat pana la venirea berzelor ca mai apoi sa fie aruncat spre inaltul cerului.

"In zona Bihorului exista obiceiul ca fetele sa se spele cu apa de ploaie pentru a fi mai sanatoase si mai frumoase. In Banat, datina spune ca fetele nemaritate care se spala cu apa adunata de pe frunzele fragilor din padure se vor marita in anul respectiv. In Transilvania, martisorul este agatat de poarta, ferestre sau de coarnele animalelor pentru a indeparta relele si deochiul. Traditiile romanesti din satele transilvanene dau culoare vietii si confera legendei Martisorului marcarea tranzitiei dintre sfarsitul iernii, anotimpul rece si intunecat, si venirea primaverii, simbolistica a renasterii si obiceiuri."

"Poate o sa radeti...dar legenda martisorului spune ca: Umbland cu oile prin padure si torcand lana din furca Baba Dochia a gasit o para, i-a facut o "borta" si a legat-o cu un fir de ata, asta se intampla intr-o zi de 1 Martie si de atunci s-a extins obiceiul. Insa despre martisor a inceput sa se vorbeasca mai tarziu, primele informatii fiind furnizate de folcloristul Simion Florea Mihai."

"Martisorul era un simbol purtat cu multa demnitate si chiar solemnitate de catre membrii societatii traditionale, care evitau orice comportament necivilizat in perioada in care martisorul le impodobea imbracamintea."

"Martisorul traditional (vezi aici) nu era altceva decat un fir compus din alte doua fire rasucite, culorile initiale fiind albul si negrul si, mai tarziu, albul si rosul.


Simbolismul culorilor negru, alb si rosu apartinand martisorului poate fi legat de stadiile fundamentale ale operei alchimice: nigredo, albedo si rubedo pe care psiholgul Carl Gustav Jung le-a asociat stadiilor dezvoltarii spirituale si transformarilor prin care trece fiinta umana.



Jung considera ca alchimia este mai mult decat stiinta transformarii metalelor in aur, ea este legata de procesul transformarii fiintei umane.

Astfel, stadiul nigredo care in alchimie corespunde etapei de putrefactio, in psihoterapia analitica coespunde unei stari psihologie de descompunere, de moarte spirituala, de disociere si anulare a constiintei eului asa cum a fost pana atunci.


In aceasta faza a analizei, persoana poate trece prin depresie, dezorientare, dezintegrare, poate trai deriva si debusolarea. Persoana se simte in intuneric, sufera, e separata de cei pe care ii iubeste, incapabila de relationare; se intalneste cu propriii demoni interiori, cu umbra sa. Niger in limba latina inseamna negru, intunecat."

joi, 17 februarie 2011

Din inima, ajutor pentru inima Ilincai

„Așteptăm un copil!“ – iată vestea minunată pe care viitorii părinți o dau cu mândrie rudelor, prietenilor și colegilor de serviciu și toți cei informați se bucură, alături de vestitori și urează în principal sănătate bebelușului.

Unii dintre părinți, din păcate, află ce se ascunde în spatele convenționalei urări, când bebe nu se naște chiar sănătos. E un start pe care nu-l dorești nici pentru copiii tăi, dar nici pentru alt copil vreodată.

Cristi Niculescu, redactor la Burda România, trăiește în aceste zile, alături de soția sa, drama de a avea un bebeluș cu probleme de sănătate.

Tetralogie Fallot. Dincolo de cruzimea diagnosticului, există speranță însă. Operația pe cord deschis a unui bebe de 2 săptămâni se poate face în Germania, de către un medic român. Pentru că e vorba de patru defecte congenitale, iar riscul anestezic este mare, corecția se va face în mai mulți pași. Cristi, soția sa, famila, prietenii și colegii, medicii de la spitalul Marie Curie s-au mobilizat și luptă pentru Ilinca din tot sufletul.

Ajutorul dvs., cât de mare, cât de mic, poate salva un copil. Mulțumim!

CONT: BRD – sucursala UNIREA:

LEI: RO62BRDE441SV49092044410

EURO: RO54BRDE441SV49092204410

Titular cont: SIMONA MARIANA NICULESCU

marți, 8 februarie 2011

Programul Conferintei de Hipnoza 2011

A IV-a Conferinţă Internaţională a Asociaţiei Române de Hipnoză Clinică,
Relaxare şi Terapie Ericksoniană
- Al doilea anunţ -
ARHTE anunţă participarea, în cadrul Conferinţei Internaţionale „Integrare şi diversitate în hipnopsihoterapia ericksoniană” ce se va desfăşura la Iaşi în zilele de 5-7 mai 2011, la motel Bucium, a următorilor invitaţi:
Peter Hawkins (Anglia) - Director fondator şi în prezent preşedinte al European Institute of Integrative Psychotherapy.
Adresa web: www.europeanschoolofpsychotherapy.com/ESIP/Peter_J_Hawkins.html
Antonio Capafons (Spania) - Profesor la Universitatea din Valencia. Specialist în psihologie clinică. Autor al mai multor cărţi de hipnoză clinică. Premiat de APA.
Adresa web: www.uv.es/~capafons
Shaun Brookhouse (Anglia) - Director al Brookhouse Hypnotherapy Ltd. Director alNational College of Hypnosis and Psychotherapy şi al UK Academy of Therapeutic Arts and Sciences.
Adresa web: www.shaunbrookhouse.org
PROGRAMUL CONFERINŢEI
JOI
12:00-15:00 Primirea participanţilor
13:00-15:00 Masa de prânz
13:30-14:30 Şedinţa Comitetului Director
15:00-17:00 Workshop (Sala 1) - Antonio Capafons: „Modelul Valencia pentru hipnoza în stare de veghe” / Workshop (Sala 2)
17:00-17:30 Pauză de cafea
17:30-19:00 Deschiderea lucrărilor conferinţei
VINERI
09:00-10:45 Workshop (Sala 1)/ Workshop (Sala 2) / Lucrări
10:45-11:15 Pauză de cafea
11:15-13:00 Workshop (Sala 1) – Shaun Brookhouse: „Valoarea metaforei în practica hipnopsihoterapeutică” / Workshop (Sala 2) / Postere
13:00-15:00 Masa de prânz
15:00-16:45 Workshop (Sala 1) / Workshop (Sala 2) / Prezentări de caz
16:45-17:15 Pauză de cafea
17:15-19:00 Workshop (Sala 1) – Peter Hawkins: „Este transa elefantul din încăpere?” / Workshop (Sala 2) / Lucrări
19:30 Cina festivă
SÂMBĂTĂ
09:00-10:30 Lucrări (Sala 1) / Prezentări de caz (Sala 2)
10:30-11:00 Pauză de cafea
11:00-12:30 Adunarea generală / Închiderea lucrărilor
12:30-15:00 Masa de prânz
În paralel cu lucrările zilei de sâmbătă, desfăşurate la Motelul Bucium, se vor organiza:
09:00-11:00 Turul oraşului Iaşi;
09:00-19:00 Excursie în nordul Moldovei.

joi, 27 ianuarie 2011

PASI ACTIVI PENTRU VINDECARE

"... 1. Începeti prin a cumpara un jurnal frumos si intitulati-l: "Mareata si misterioasa poveste despre Mine"! Luati-va angajamentul de a-l utiliza pentru a va nota sentimentele, gândurile si ideile care apar pe masura ce faceti exercitiile planificate în aceasta carte. In acest timp, încercati sa nu corectati nimic sau sa va cenzurati; în schimb, permiteti-va sa exprimati liber orice descoperiti în mintea sau în inima voastra.
2. Alegeti-va un moment în care puteti fi singuri si asezati-va confortabil. Creati-va un loc în care sa nu fiti deranjati si tineti jurnalul în apropiere. Închideti ochii si respirati de câteva ori lent si profund, simtind ca va afundati în interiorul vostru odata cu fiecare respiratie. Relaxati-va, stati în liniste si dedicati urmatoarele câteva minute progresului spiritual si descoperirii sinelui personal. Mai respirati o data lent si profund si permiteti constiintei voastre sa se aseze încetisor în regiunea inimii. Pe masura ce respirati, simtiti ca va conectati cu fiinta launtrica - aspectul esential din voi, care v-a însotit în fiecare moment al vietii. Imaginati-va ca vizionati filmul vietii. Va vedeti pe voi însiva în ziua în care v-ati nascut; observati fetele celor care au avut grija de voi atunci când erati mic. Închipuiti-va primii ani de viata, când ati învatat sa mergeti si sa vorbiti. Reamintiti- va anii petrecuti în scoala, uitându-va la fetele si auzind vocile celor care v-au marcat - în mod pozitiv sau negativ - în timpul acestor ani de formare. Permiteti acestui film sa ruleze pe ecranul constiintei si îngaduiti-va sa simtiti si sa va reamintiti toate iubirile, pierderile, dezamagirile, provocarile si realizarile. Aveti încrederea ca tot ceea ce va vine în minte este perfect. ... Deschideti-va posibilitatii ca fiecare persoana, eveniment si incident au fost atrase în viata voastra pentru a va trezi, pe voi însiva si întelepciunea interioara. Reflectati asupra ideii ca v-ati nascut cu scopul de a aduce o contributie unica si ca fiecare experienta din viata v-a instruit pentru a va putea oferi lumii darul vostru special. Mai inspirati o data: când sunteti pregatiti, deschideti încet ochii si petreceti câteva minute scriind în jurnal despre fiecare dintre sentimentele sau gândurile descoperite în interior. ..."

Secretul umbrei - Debie Ford

joi, 20 ianuarie 2011

Conferinţa Internaţională a Asociaţiei Române de Hipnoză Clinică

A IV-a Conferinţă Internaţională a Asociaţiei Române de Hipnoză Clinică,


Relaxare şi Terapie Ericksoniană

- Primul anunţ –

ARHTE anunţă organizarea Conferinţei Internaţionale „Integrare şi diversitate în hipnopsihoterapia ericksoniană” ce se va desfăşura în zilele de 5-7 mai 2011 în Iaşi, la motel Bucium.

Participarea la conferinţă va fi înregistrată de comitetul de organizare pe baza formularului de participare (descarcare) pe care vă rugăm să-l completaţi şi să-l expediaţi pe adresahipnoza_clinica@yahoo.com. sau secretariat@hipnozaclinica.ro

Înregistrarea va fi confirmată în termen de 48 ore (în cursul săptămânii). Dacă nu aţi primit confirmarea în acest interval, vă rugăm să ne contactaţi la numerele de telefon afişate:

Persoană de contact: GABRIELA GHERGHEL – secretariat ARHTE, de luni până vineri între orele 15.30-17.30; tel. 0785 081 099.

IMPORTANT:

Participanţilor la conferinţă li se vor acorda credite de la COPSI şi de la Colegiul Medicilor (mai puţin studenţilor).

mai multe detalii gasiti aici.